سفارش تبلیغ
صبا ویژن

آشنایی با بهترین زبانهای برنامهنویسی سیستمی

با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی سیستمی می‌توان برنامه‌هایی که ارتباط مستقیم با سخت‌افزار و سیستم‌عامل دارند، توسعه داد. این زبان‌ها باید ویژگی‌هایی همچون سرعت، کارایی، دسترسی به سخت‌افزار، و ایمنی بالا را داشته باشند. زبان‌هایی نظیر C، C++، Rust، Nim و go از جمله بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی سیستمی هستند.

زبان‌های برنامه‌نویسی سیستمی برای توسعه برنامه‌هایی که با سخت‌افزار و سیستم‌عامل ارتباط مستقیم دارند، استفاده می‌شوند. این برنامه‌ها شامل سیستم‌عامل‌ها، درایورهای دستگاه، هسته‌های شبکه و نرم‌افزارهای کاربردی زیرساختی می‌شوند. ویژگی‌هایی همچون سرعت، کارایی، دسترسی به سخت‌افزار و ایمنی بالا باید در این زبان‌ها موجود باشد. این ویژگی‌ها ضروری هستند تا عملکرد صحیح و ایمن برنامه‌های سیستمی تضمین شود. در این مقاله، به بهترین زبان‌های برنامه‌نویسی سیستمی پرداخته شده است که با توجه به ویژگی‌های ذکر شده، محبوبیت زیادی در بین توسعه‌دهندگان سیستم دارند.

برنامه نویسی سیستم چیست ؟

برنامه‌نویسی سیستمی به معنای تولید برنامه‌های مرتبط با سخت‌افزار است که از زبان‌های پیشرفته‌ای استفاده می‌کند. این نوع برنامه‌نویسی متفاوت از برنامه‌نویسی نرم‌افزاری است، زیرا هدف آن تولید برنامه‌هایی است که به طور مستقیم با سخت‌افزار ارتباط دارند.

با توجه به تنوع سخت‌افزارها در دنیای دیجیتال، فرآیند توسعه این برنامه‌ها پیچیده‌تر و زمان‌برتر شده است. بهینه‌سازی برنامه‌های نوشته شده با برنامه‌نویسی سیستمی برای بهره‌وری بیشتر از سخت‌افزار موجود اهمیت زیادی دارد، زیرا می‌تواند منابع سخت‌افزاری را بهبود بخشد و صرفه‌جویی مادی و منابع را فراهم آورد.

 

پیش از شروع یادگیری زبان‌های برنامه‌نویسی سیستمی، آشنایی جامعی با زمینه برنامه‌نویسی ضروری است. بهترین راه برای این آشنایی، مطالعه مقالاتی مانند "برنامه‌نویسی چیست" است.

ویژگی های زبان‌ برنامه‌نویسی سیستمی:

این زبان سیستمی انعطاف پذیری دارد و به کاربر امکان می‌دهد الگوریتم‌های مختلف را بر اساس سخت‌افزار مورد نظر پیاده‌سازی کند. کاربر می‌تواند هماهنگی را بر اساس خصوصیات سیستم و سخت‌افزار در دسترس ایجاد کند یا سخت‌افزار مناسب را تهیه و برنامه‌نویسی نماید. این برنامه‌ها، به دلیل ارتباط مستقیم با سخت‌افزار، باید از منابع نرم‌افزاری به بهترین شکل ممکن استفاده کنند.

دو نمونه از زبان های برنامه نویسی:

1. زبان Rust:

این زبان به دلیل ایمنی و سرعت بالایش برای برنامه‌نویسی سیستمی بسیار مناسب است. همچنین این زبان چند پارادایمی است و به خوبی با دیگر زبان‌ها ادغام می‌شود و قدرت سازگاری بالایی با سیستم‌های مختلف دارد. این زبان توسط شرکت‌های بزرگی مانند موزیلا، آمازون، گوگل و مایکروسافت برای توسعه? محصولات و زیرساخت‌های خود استفاده می‌شود.

2. زبان C:

یکی از قدیمی‌ترین و پرکاربردترین زبان‌های برنامه‌نویسی سیستمی است که نقش مهمی هم در تاریخچه‌ی این زبان‌ها دارد. همچنین برای برنامه‌نویسی هسته سیستم‌عامل‌های مختلف به کار می‌رود.زبان برنامه‌نویسی هسته، زبانی است که برای برنامه‌نویسی هسته سیستم‌عامل‌ها استفاده می‌شود. هسته سیستم‌عامل بخشی از سیستم‌عامل است که مدیریت منابع سخت‌افزاری، اجرای برنامه‌های کاربردی و ارتباط با دستگاه‌های ورودی و خروجی را بر عهده دارد. برای مثال، هسته سیستم‌عامل لینوکس با استفاده از زبان برنامه‌نویسی C نوشته شده است.