سفارش تبلیغ
صبا ویژن

زبان برنامه نویسی برای بازی سازی

بازی‌سازی دنیای بزرگی است که شامل مشاغل مختلف، مهارت‌های گوناگون و فناوری‌های جدید می‌شود. میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با سنین و پیشینه‌های مختلف از بازی‌های ویدیویی لذت می‌برند و این صنعت دائماً در حال تغییر و پیشرفت است. یکی از مهم‌ترین ابزارهای دنیای بازی، زبان برنامه نویسی برای بازی سازی  است. اما قبل از آن که به سراغ معرفی زبان‌های برنامه‌نویسی مناسب در صنعت بازی‌سازی برویم، بهتر است با روندهای جدیدی که این صنعت آشنا شویم.

چند نمونه از روندهای جدید در دنیای بازی‌سازی:

1. محبوبیت بیشتر بازی‌های موبایل

2. ظهور واقعیت مجازی و واقعیت افزوده

3. رشد بازی‌های اجتماعی و آنلاین

4. اهمیت بیشتر داستان و شخصیت در بازی‌ها

5. تمایل به بازی‌های مستقل و خلاقانه

معرفی زبان‌های برنامه‌نویسی برای بازی‌سازی

معرفی زبان‌های برنامه‌نویسی برای بازی‌سازی

C++

از C++ در صنعت بازی‌سازی به دلیل کارایی بالا و دسترسی به منابع سیستم، استفاده ی گسترده ای میشود. همچنین این زبان از کتابخانه‌های گسترده مانند Unreal Engine و Unityاستفاده میکند.

 

C#

برای بازی‌های توسعه یافته با Unity

Unity یک محیط توسعه بازی است که از زبان C# برای نوشتن اسکریپت‌ها و برنامه‌های بازی استفاده می‌کند.این زبان برای توسعه سریع و ساخت بازی‌های مستقل یا چندپلتفرمی بسیار مناسب است.

 

Java

از بهترین زبان برنامه نویسی برای بازی سازی اندروید

کارایی جاوا به عنوان  یک زبان برنامه نویسی برای بازی سازی در موبایل و سیستم های اندرویدی بسیار زیاد است و جزو زبان های محبوب در این صنعت است. همچنین می‌توان از فریمورک‌هایی مانند LibGDX برای توسعه بازی‌های دو بعدی و سه بعدی با Java استفاده کرد.

 

Python

پایتون با استفاده از Pygame یا Panda3D برای توسعه بازی‌های کوچک و پروژه‌های آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد.

Pygame  برای توسعه بازی‌های دو بعدی و Panda3D برای بازی‌های سه بعدی به زبان پایتون مناسب هستند.

 

JavaScript

برای بازی‌های وب

استفاده از JavaScript و فریمورک‌هایی مانند Phaser.js برای توسعه بازی‌های تحت وب بسیار مرسوم و پر طرفدار است و همچنین با استفاده از WebGL، می‌توان بازی‌های سه بعدی هم توسعه داد.

 

Swift

برای بازی‌های iOS

برای توسعه بازی‌های مخصوص پلتفرم iOS از زبان Swift و فریمورک‌هایی مانند SpriteKit یا SceneKit استفاده می‌شود.

 

Lua

برای اسکریپتینگ

از  Luaبرای اسکریپتینگ در محیط‌های مختلف بازی مانند Unity یا  Unreal Engine استفاده می شود.

 

مزایا و معایب هر زبان

C++ : عملکرد بالا و کنترل دقیق بر نزدیکی به سخت‌افزار دارد و به کتابخانه‌های قدرتمندی مانند Unreal Engine و Unity دسترسی دارد. این زبان از برنامه‌نویسی چندنخی و اشیاء پشتیبانی می‌کند اما کدنویسی پیچیده‌تری نسبت به برخی زبان‌ها دارد.
C#: از سهولت در کدنویسی برخورددار است و در ایجاد بازی‌ها با Unity بسیار کار آمد است. این زبان با این که از گستره وسیعی از پلتفرم‌ها پشتیبانی می‌کند اما کنترل کمتری بر نزدیکی به سخت‌افزار نسبت به C++ دارد.
Java: جاوا قابل استفاده بر روی بیشتر پلتفرم‌ها است اما از توسعه بازی‌های اندروید پشتیبانی بهتری دارد. با این حال کارایی پایین‌تری نسبت به زبان‌های کم‌سطح مانند C++ دارد.
Python: کدنویسی ساده و قابل فهمی دارد و به کتابخانه‌های بسیار فراوانی دسترسی دارد اما به عنوان یک زبان برنامه نویسی برای بازی سازی، از کارایی پایین برای بازی‌های بزرگ و پیچیده برخورد دار است.
JavaScript : در مرورگرها قابل اجرا است بدون آن که نیاز به نصب داشته باشد و امکان توسعه بازی‌های وب را دارد. با آن که این زبان تجربه کاربری خوبی دارد اما کارایی اش ممکن است به تاخیر بیفتد، به خصوص برای بازی‌های سنگین گرافیکی.
Swift : این زبان از تنظیمات یکپارچه با سیستم‌عامل iOS برخورد دار است و از ابزارهای توسعه به‌روز اپل استفاده می‌کند اما شاید بزرگترین ضعف این زبان محدودیت این زبان به پلتفرم‌های Apple باشد.
Lua: از مزایای این زبان برنامه نویسی، سهولت در یادگیری و استفاده و اجرای کد به‌صورت دینامیک در انواع محیط‌های بازی است اما کارایی بالاتر نسبت به زبان‌های کم‌سطح دارد.